Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Dlaczego opony czasem hałasują?

Podczas jazdy samochodem do środka pojazdu mogą dochodzić różne dźwięki. Chociaż ich intensywność zależeć będzie od szczelności, to niektóre z nich, nawet ciche, mogą niepokoić kierowców, szczególnie jeśli dotyczą tak kluczowej części pojazdu, jak opony. Oczywiście w wielu przypadkach hałas może być powodowany rodzajem nawierzchni, ale bywa, że przyczyny są inne i leżą w samej oponie. Jeśli problemem jest droga, to dźwięk będzie jednostajny, przerywany po zmianie nawierzchni, zaś jeśli nie zmieni się nawet po tym, można doszukiwać się usterki w oponie.

Warto wiedzieć, że naturalny poziom emitowanego przez oponę hałasu jest określany już przez producenta. Etykietę z tą informacją powinno się odczytać jeszcze przed zakupem, by dobrać odpowiednie do poziomu przepuszczalności dźwięków samochodu.

Dźwięki wydawane przez opony - o jakie należy się martwić?

Opony mogą więc fabrycznie wydawać specyficzne dźwięki podczas jazdy, nawet na początku eksploatacji. Zdarza się jednak, że hałasy powinny zaalarmować kierowcę i zmotywować do kontroli albo nawet zakupu nowych. Podstawową przyczyny nadmiernego hałasu generowanego przez opony jest właśnie eksploatacja. Przy mocno zużytej oponie kluczowe znaczenie ma, poza samym bieżnikiem, poziom ciśnienia w ogumieniu. Jeśli będzie on za niski, może wzmagać poziom hałasu przez dodatkowe wybijanie gumy przez nawierzchnie.

Poza tym, jako częstą przyczynę hałasu generowanego przez opony uważa się różnorodne bezpośrednie uszkodzenia opony, jak chociażby przebicie. Co więcej, nierównomiernie ścierany bieżnik może doprowadzić do tzw. wyząbkowania opony. Nie jest to niebezpieczne, ale hałaśliwe i zwyczajnie przeszkadza kierowcy w czasie jazdy. Ząbkowanie dotyczy kół na tylnej osi w samochodach z przednim napędem, gdzie przednie opony skręcają i przyspieszają, a tylne są luźne, przez co zużywa się jedynie środek bieżnika.